Groene muts - gratis breipatroon


Groene muts - gratis breipatroon


Groene muts in merino wol
Vandaag begonnen aan het eerste breiproject voor dit najaar: een muts in zachte groene merino wol. Het patroon staat op Ravelry en is gratis te downloaden. Het is wel in het engels maar er staan getekende schema's bij zodat het eenvoudig te volgen is.

Benodigdheden
rondbreinaalden
Je heb rondbreinaalden nodig in twee verschillende maten,of doe zoals ik en gebruik rondbreinaalden met een click-systeem, dan kan je de naaldpunten eenvoudig wisselen zonder je steken over te zetten. Zo'n set rondbreinaalden is aanvankelijk wel een investering maar door de verschillende punten en de verschillende lengtes van tussenkabels kan je er alle mogelijke combinaties mee maken. Op langere termijn hoef je dus niet voor elk nieuw project naar de breiwinkel en eindig je niet met een hele berg rondbreinaalden (om dan vast te stellen dat je de juiste combinatie lengte draad/maat naaldpunt toch weer net niet in huis hebt). Koop wel een set van een degelijk merk. Als de wol haakt aan de overgang tussen draad/kabel of de naaldpunten komen los tijdens het breien dan is het verloren geld. Ik gebruik een click set van het Duitse merk ADDI.
Rondbreinaald lengte ong. 40 cm - naald 4cm
Rondbreinaald lengte ong. 40 cm - naald 5cm
wol
Ik gebruik de wol die in het patroon staat aangegeven. Een proeflapje is dus niet nodig hoop ik :-)
Het is merino worsted van Malabrigo. Handgeverfde natuurwol. In kleur saphire green.
De wol wordt verkocht op streng, daar moet je dus eerst een bol van maken (hier een video van hoe je dat aanpakt, ik hang de streng wel over een stoelleuning, mijn knieën of de armen van een bereidwillige vrijwilliger) 1 streng is ruimschoots genoeg voor je muts. 

Patroon
Starten met het opzetten van 90 steken met rondbreinaald nummer 4. Als je niet weet hoe je steken moet opzetten: ik heb deze methode gebruikt (zie video)
De kring en sluiten en een stitch marker zetten (dat kan ook een paperclip zijn die je een beetjes rond plooit zodat hij over je breinaald past). Ingewikkeld? video!
Brei nu 1 steek rechts/1 steek averechts... Tot je weer bij het begin bent.
En dat doe je zo 11 rijen.
Dan ga je 1 rij steken meerderen, deze rij brei je gewoon alle steken rechts maar wel met naald nummer 5 (als je verwisselbare rondbreinaalden hebt kan je nu gewoon de naaldpunten wisselen, anders neem je als rechtse naald nu de grotere maat).
Meerderen doe je door na elke 15e steek het dwarse draadje tussen de steken op te vissen en te haken door er achteraan in te steken. Klinkt ingewikkeld maar is heel eenvoudig als je even de video hier bekijkt.
Je hebt dan 96 steken op breinaald nummer 5 staan.
Nu werk je verder volgens het patroon op bladzijde 2. Het schema vindt ik zelf moeilijk om te lezen dus volg ik de tekst.


Reacties