Leuke gebreide en gevilte slofjes van Arne & Carlos!








Onder het motto 'je moet af en toe eens iets anders proberen' begon ik dit keer niet aan een muts of een sjaal maar aan gebreide sloefjes. Het boek 'Arne en Carlos breien op hun sloffen' (helaas niet meer verkrijgbaar) staat boordevol heerlijke kleurrijke slofjes. Het basispatroon is heel duidelijk uitgelegd, met extra foto's van mogelijke knelpunten. Zelfs een hiel breien bleek helemaal niet zo moeilijk als gedacht. De slofjes zijn voor mijn zoon dus hij heeft de kleurtjes gekozen. Omdat ik niet zeker was van de maat heb ik toch maar eerst een 'testslofje' gemaakt. Het vilten gaat heel makkelijk, gewoon in de wasmachine stoppen met een soeplepel bruine zeep (te koop bij de supermarkt).
Malabrigo Merino worsted wol is super geschikt om te vilten (opgelet: je kan enkel 100% wol vilten én wol die niet superwash behandeld is, dus Malabrigo Rios of Sock kan je niet gebruiken om te vilten). Klik op de link om alle kleurtjes te zien. Ik gebruikte hier: Sapphire Green, Pearl Ten en Continental Blue.  Gewoon een enkel draad (dus geen dubbele draad zoals in het boek). Voor het breiwerk gebruikte ik een rondbreinaald van Addi. In tegenstelling tot Arne & Carlos vind ik het helemaal niet nodig om voor de tip over te schakelen naar breinaalden zonder kop. Ik brei gewoon de hele slof op de rondbreinaald.

Voor hij in de wasmachine gaat lijkt het een beetje op een oversized sokje.



En zo ziet hij eruit nadat hij in de wasmachine is geweest. Stevig van structuur en lekker warm. Dit is het lage model. In het boek staat ook een patroon voor een hoger model.


Heel leuk om te doen en niet teveel werk (op een weekendje heb je een nieuw paar sloffen). Ik nam de middelste maat van Arne & Carlos en het resultaat is ongeveer maat 37. Neem dus zeker een maatje groter dan aangegeven in het boek. (bij het patroon staat duidelijk het aantal steken voor elke maat en ook de telschema's voor de tekening zijn aangepast aan alle maten).
Ook leuk om kado te doen!

Hier een mooi overzichtje van alle slofjes modellen die je in het boek kan vinden. Ik ben gestart met een eenvoudig model. De kleurtjes kies je natuurlijk zelf!

Uit: Arne en Carlos breien op hun sloffen

Reacties

  1. Beste wolwereld,
    Ik loop juist vast nu ik verder moet aan de hiel. Ik probeer de Rudolfsloffen te maken. De eerste 15 toeren heb ik gebreid maar dan... Begrijp ik het goed dat ik er daarna van van de rondbreinaald even op een naald zet zonder knop, deze dan brei en vervolgens moet ik er 29 breien, haal ik er dan weer 7 steken bij van beide kanten en die dan weer brei? En ga zo maar door? Alvast bedankt voor de moeite van het lezen en wellicht antwoorden.
    Met vriendelijke groet,
    Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Michelle

      Je hebt geen hulpnaald nodig. De andere steken blijven gewoon op je rondbreinaald staan. In plaats van helemaal rond te breien moet je je werk keren (zoals je met gewone breinaalden zou doen) na het opgegeven aantal steken. Als je exact doet wat er staat komt het helemaal goed. Op blz. 18/19 van het boek kan je het basispatroon vinden, daar staat iets meer uitleg dan bij het Rudolfpatroon zelf. Veel succes ermee!

      Verwijderen

Een reactie posten